Nog veel mis met de privacy voor de patiënt!

PERSBERICHT – Amsterdam,  5 februari 2018

Per 25 mei is het zo ver! Ook ziekenhuizen zijn dan zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop ze privacygevoelige patiëntgegevens delen met hun patiënten. Is dit niet veilig, dan riskeert een ziekenhuis fikse boetes!

eHealth en zorg apps bieden ongekende mogelijkheden om de zorg slimmer, beter en effectiever te maken. Maar veel privacy gevoelige patiënteninformatie loopt hiermee vaak onveilig over het internet. Het gevaar dat informatie op straat komt te liggen wordt nog vaak onderschat.

Softwareontwikkelaar Behandelcoach uit Amsterdam, heeft hiervoor een oplossing ontwikkeld welke recentelijk als pilot is beproefd binnen het Spaarne Gasthuis, te hoofddorp in samenwerking met ZilverenKruis Achmea. Ziekenhuizen kunnen hiermee veilig ‘buiten-de-muren-van-het-ziekenhuis’ communiceren met patiënten. De oplossing is beproefd bij het Spaarne Gasthuis op de polikliniek orthopedie en heeft zeer positief uitgepakt.

Orthopeed Bernard Schutte van het Spaarne Gasthuis: ‘Als je de diagnose voor een nieuwe heup of knie krijgt, komt er veel op je af. Er vinden verschillende onderzoeken plaats ter voorbereiding op de operatie. De app is een oplossing die onze zorgverlening aanvult.’

Een woordvoerder van Behandelcoach licht toe: Met app van Behandelcoach bieden wij een veilig communicatieplatform, waarmee patiënten actief worden begeleid tijdens de behandelperiode, in plaats van passief via het ontvangen van veel informatie op papier. Hierdoor krijgt de patiënt meer regie en verloopt het zorgproces aanzienlijk efficiënter. De woordvoerder benadrukt dat Behandelcoach een oplossing is die eenvoudig ziekenhuisbreed is in te zetten. Met de privacy zit het volgens hem wel goed. ‘We hebben het platform beveiligd door middel van een end-to-end-encyptie. De SaaS-oplossing draait vanuit een cloud van Microsoft Azure, waarmee de veiligheid gegarandeerd is. De oplossing is gekoppeld met het ziekenhuis informatiesysteem, waarmee de veilige synchronisatie van patiëntengegevens plaatsvindt.’

Beproef gratis de Spaarne Behandelcoach ‘demo’ app op je eigen smartphone of tablet

  1. Download de App vanuit de AppStore of Google Play: Spaarne Behandelcoach
  2. Vul in bij het aanmeldscherm, Patiëntnummer of BSN:Demo
  3. Vul in je ‘geboortedatum’ en ‘e-mailadres’
  4. Druk op de knop ‘bevestig’,

Bekijk hoe Behandelcoach de patiëntencommunicatie verbetert (2 min) 
Klik op de video met voorbeeld uit de praktijk, ‘Een ziekenhuisbezoek kan soms zo een staartje hebben’.

 

Bekijk de Behandelcoach oplossing (2 min)
De patiënt wordt hierdoor beter voorbereid, de behandelaar krijgt een beter geïnformeerde patiënt en het zorgproces verloopt hierdoor aanzienlijk efficiënter. Hoe dit werkt in de praktijk, bekijk de Behandelcoach App video (2 min).

 

 

Behandelcoach levert standaard praktische functies; als een agenda met daarin een overzicht van de geplande (behandel)afspraken, routeplanner, notitieblokje voor het voorbereiden van vragen en de mogelijkheid om het gesprek met de arts (of delen hiervan) op te kunnen nemen. Het Behandelcoach platform en de App synchroniseert de gegevens automatisch vanuit de informatiesystemen van het ziekenhuis, waardoor de App, zonder extra handmatige handelingen altijd up-to-date wordt bijgehouden.

Binnen 3 maanden in te voeren
Invoering in een ziekenhuis kan binnen 3 maanden, waarmee het ziekenhuis dan de beschikking krijgt over een eigen patiënten App. Behandelcoach hanteert hierbij een unieke methode, waarbij alle reeds beschikbare (behandel)informatie die in het ziekenhuis aanwezig is, zoals; brochures, flyers, instructievideo’s en eventuele aandoeningspecifieke (eHealth) App’s, worden mee-geconfigureerd in het Behandelcoach platform. Hierdoor komt de informatie (nu nog vaak per papier gedistribueerd), digitaal beschikbaar in de App van de patiënt. Het ziekenhuis en de behandelaar behouden hiermee grip op welke informatie op welk moment beschikbaar wordt gesteld aan patiënten.

Noot van de redactie: voor meer informatie over Behandelcoach kunt u contact opnemen met Han Janssen, e-mail  info@behandelcoach.nl of tel. +31 (0)85 500 04 55


i  : www.behandelcoach.nl | e : info@behandelcoach.nl | t : +31 (0)85 500 04 55

bhc-logo_drukwerk-0_2