Een patiënt die na een operatie via de mobiele telefoon persoonlijke informatie krijgt over zijn herstel, is vijf dagen eerder op de been. Wie zou zo’n gezondheidsapp moeten betalen? ‘Overheid, initieer dit.’
Het is een onderzoekstraject geweest van tien jaar, zegt hoogleraar sociale geneeskunde Han Anema (Amsterdam UMC). Het begon met de hersteltijd van kleine ingrepen in de gynaecologie, maar het onderzoek is uitgebreid naar andere lichte operaties: galblaas, liesbreuk en darm. De conclusie is steeds dezelfde: een patiënt die na de ingreep digitaal wordt begeleid, herstelt sneller. “Het scheelt vijf dagen op ongeveer twintig dagen,” aldus Anema.
De bevindingen zijn van belang, omdat patiënten steeds korter in het ziekenhuis verblijven. Lees het hele artikel in Het Parool
Reactie Behandelcoach, Amsterdam 23 juni 2018
Ook Behandelcoach herkent de onderzoeksbevindingen. Zij zien vanuit gehouden pilots dat patiënten meer vertrouwen krijgen en meer zelfregie nemen. Naast dat patiënten sneller op de been zijn, neemt ook het belverkeer met het ziekenhuis af en no-shows dalen. Kortom digitale begeleidingmaakt het zorgproces ‘beter-en-goedkoper’.
De patiënten app van Behandelcoach voldoet aan de wettelijk privacy vereisten en biedt ieder ziekenhuis de mogelijkheid haar patiënten van gezondsheidsapp te voorzien. Patiënten krijgen hiermee, via de mobiele telefoon of tablet, gedurende de behandelperiode allerlei relevante behandelinformatie op de juiste momenten. Waardoor de patiënt meer regie neemt, de patiënt beter is voorbereid en de behandelaar een beter geïnformeerde patiënt krijgt. Hierdoor verloopt het zorgproces aanzienlijk efficiënter.
Meer weten? Bekijk de website of onderstaande video (2min)